Enable JavaScript to visit this website.
Encourage
05

Skap dialog og vær åpen for spørsmål

Skap dialog og vær
åpen for spørsmål

De fleste er oftere innom apoteket enn de er hos legen. Farmasøyter i apotek har derfor muligheten til å spille en viktig rolle for den enkelte kunde og deres legemiddelbruk.  

 

Bygg en relasjon med kunden og forsøk å få innsikt i om det kan være problemer knyttet til legemiddelbruken, som du kan bidra til å løse. Vis interesse og still spørsmål. God kommunikasjon er viktig.

Anbefalt og ikke-anbefalt kommunikasjon

Anbefalt:

  • Tilby skriftlig og muntlig informasjon som er enkel å forstå  
  • Bruk bilder i tillegg til ord om du kan
  • Be pasienten om å se en kort video om medisinen og hvordan de tar den
  • Gi instruksjoner til et familiemedlem eller pleiepersonell 
  • Presenter 2-3 nøkkelpunkter 
  • Oppmuntre pasienten til å føre en dagbok hvor de kan skrive om ting de er bekymret for, bivirkninger eller symptommønster 
     

Ikke-anbefalt:

  • Overvelde pasienten med for mye informasjon
  • Bruke sjargong eller teknisk terminologi
  • Glemme å følge opp om pasienten forstår
     

Hjelp kunden gjennom hele behandlingsforløpet

God kommunikasjon er viktig. Denne oversikten viser deg hvordan du kan hjelpe kunden gjennom ulike trinn i behandlingsforløpet, med foreslåtte tiltak for hvert trinn.

Download